Творча активність старшокласників як психолого-педагогічна проблема
Творча активність
особистості – інтегративна якість індивіда, представлена широким комплексом
інтелектуальних, емоційних, характерологічних властивостей, що забезпечують
можливість діяти творчо під час розв’язання будь-якої проблемної ситуації або
навчальної задачі і гарантують оригінальність, ефективність та позитивний
результат даної творчої діяльності.
Творча активність має наступні характерні ознаки: новизна,
оригінальність (творчий стиль, багатство індивідуальної натури), комунікація
(самовираження та самореалізація), ціннісність (соціальна й особиста),
незапланованість, надситуативність, безкорисливість творчої діяльності тощо.
Основою творчої активності дитини є виникнення й розв’язання творчого завдання,
проблемної ситуації, а джерелом – внутрішній саморух особистості до творчої
самореалізації та самовдосконалення.
Основні
структурні компоненти творчої активності особистості (Додаток 1):
пізнавально-діяльнісний компонент – активність дитини в оволодінні знаннями, уміннями
та навичками, що є важливими для відповідної творчої діяльності
(художньо-естетичної, науково-технічної, дослідницько-експериментальної),
стимулює особистість до самостійної творчої праці, забезпечує її вміння
використовувати здобуті знання під час розв’язанні творчих завдань;
мотиваційно-вольовий
компонент – сформованість у дитини
позитивних мотивів творчої діяльності, вольових рис особистості
(цілеспрямованості, організованості, самостійності) та її ціннісних орієнтирів,
що забезпечують включення у творчу діяльність;
змістовно-операційний компонент – сформованість активно-перетворювального ставлення
дитини до власної діяльності, цілісність змісту, форм і методів творчої
діяльності, її перспективність, цілісність, мобільність, результативність та надійність;
емоційний компонент – здатність
особистості до активного творчого сприйняття оточуючої дійсності, вміння
спілкуватися з іншими людьми (однолітками, педагогами), в процесі якого відбувається налагодження позитивних
контактів, зміна особистісних установок, прийняття колективних норм
життєдіяльності;
самооцінний
компонент – прагнення дитини до творчого пізнання своєї особистості,
виявлення та розвитку власного творчого потенціалу, самооцінка своїх
індивідуальних якостей, здатності до самовиховання, вміння аналізувати і
реально оцінювати свої вчинки, визначати спрямованість і динаміки саморозвитку.
Формування творчої
активності є процесом прогресивних змін особистості у часі і просторі,
що відображається у кількісних, якісних і структурних творчих перетвореннях
дитини як цілісної системи і полягає в керованому розвитку її творчих
здібностей та інтелекту на основі пробудження інтересу до творчої діяльності,
оволодіння методами творчого здобуття знань і їх творчого використання на
практиці, формуванні культури інтелектуально-творчої праці та індивідуального
стилю пізнавальної і творчої діяльності.
Модель формування творчої активності особистості вихованців гуртків, творчих
об'єднань, клубів позашкільних навчальних закладів має передбачати наступні
послідовні етапи: підготовчий → інтегрувальний → креативний (Додаток 2).
На підготовчому етапі процесу
формування творчої активності вихованців керівник гуртка, творчого об’єднання,
клубу має забезпечити:
досягнення прогностико-діагностичного рівня розвитку творчої активності на основі самопізнання та самовизначення особистості, готовність до переходу на рівень активного засвоєння нових способів пізнавальної та творчої діяльності;
формування у вихованців загальної уяви про творчу активність та її основні компоненти;
пробудження у вихованця пізнавального інтересу до творчої діяльності, корекцію самооцінки внутрішніх творчих потенцій;
сформованість вміння планувати та практично реалізовувати власну творчу ініціативу.
Завданням інтегрувального етапу процесу формування творчої активності вихованців гуртків, творчих об’єднань, клубів позашкільних навчальних закладів є:
досягнення вихованцями рівня активного засвоєння способів творчої діяльності та їх свідомого використання;
подальше відпрацювання вихованцями практичних умінь самоорганізації, саморегуляції, самоконтролю і конкретних предметних умінь здійснення пізнавальної та творчої діяльності;
розвиток творчих здібностей вихованців у різних формах творчої діяльності.
Креативний етап процесу формування творчої активності вихованців гуртків, творчих об’єднань, клубів позашкільних навчальних закладів має на меті досягнення ними:
стійкої творчої спрямованості у всіх видах діяльності;
високого рівня розвитку мотивації творчої діяльності, що дозволяє особистості реалізувати свій творчий потенціал;
розкриття неповторної індивідуальності вихованця, винятковості власної творчої діяльності, що має оригінальний перетворювальний характер.
Рівень сформованості творчої активності особистості можна оцінити за наступними
критеріями:
низький рівень –
слабка мотивація творчої діяльності особистості – творча
активність дитини проявляється залежно від випадкових обставин,
спостерігається пасивність вихованця у різних видах творчої діяльності, в
мисленні домінує аналогія, самостійні міркування з поставленої творчої проблеми
відсутні;
середній рівень –
усвідомлена творча активність особистості з проявом самостійних творчих
дій, викликана зовнішніми стимулами – дитині властиві дисциплінованість
і відповідальність за результат творчої діяльності, хоча творча ініціатива і
творче мислення характеризуються певною шаблонністю; нестандартність та
оригінальність у творчій діяльності можлива лише за умови
педагогічної
підтримки; включення у творчу діяльність викликане потребою у визнанні з боку
педагога або інших вихованців, прагненням отримати добру оцінку;
високий рівень –
яскраво
виражене творче спрямування діяльності особистості – дитині властиві
стійкі пізнавальні інтереси, велике бажання включатися у різноманітну творчу
діяльність, присутні максимальна самостійність у різних видах творчості,
цілеспрямованість у творчих пошуках, наполегливість під час виконання творчих
завдань, дисциплінованість і відповідальність; знання, вміння та навички
творчої поведінки застосовуються свідомо і конструктивно, властивий інтерес до
пошукової та дослідницької роботи, здатність висувати гіпотези, оригінальні
ідеї.
Гаврилюк В.Ю. Творча активність старшокласників як психолого-педагогічна проблема // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Збірник наукових праць. – Вип. 8. – Кн. 1. – К., 2005. – С.95-100.